tirsdag den 12. maj 2015

Boganmeldelse: Enterlac (Neverkont) 1 og 2


Hvis du lige som jeg er vild med strikketeknikken Neverkont, så er det her, 2 MUST HAVE bøger.
Ja de er på engelsk, som de fleste gode teknikbøger så det kræver at dit strikke-engelsk er i orden. Hvis det halter lidt, så ved jeg at der er rigtig mange der finder god støtte fra Irenes hjemmeside Paa Pinden.

Drømmen er en dag at strikke disse sokker.

Enterelac, 1'eren har jeg haft i årevis, den er super fin, den fik virkelig sat teknikken i system for mig. Det er også den der danner baggrundsviden for mit Neverkont basis kursus.
Hvad kan jeg forvente mig af bogen?

  • Først og fremmest ser jeg den som en mønsterbog, der giver mig inspiration til at arbejde mere med forskellige strikkemønstre og samtidig anvende Neverkont teknikken.
  • Bogen rummer mere end 25 opskrifter på beklædning og tilbehør. Her i blandt en meget lækker chunky poncho
  • Bogen henvender sig både til dig der er ny til teknikken, men trods alt har en del strikkeerfaring, men også til den mere øvede strikker, her er udfordringer til alle. Den egner sig ikke til begyndere.


Entrelac22'eren tager teknikken et skridt videre, og præsentere os for nye teknikker, mere end blot firkanter - og så det jeg var mest hook'ed på, nemlig at strikke Neverkont rundt, så jeg kan komme i gang med at strikke mine drømme sokker 
Hvad kan jeg forvente mig af bogen?

  • lige som 1'eren er det en bog der både rummer mønstre og opskrifter. Du behøver ikke have bog nr 1 for at bruge bog nr 2, der er en helt ens beskrivelse af selve basis teknikken i begyndelsen af hver bog. Hvor vandene skildes, er at bog 2 tager Neverkonten et skridt videre af en mere kunstnerisk vinkel og arbejder eksperimenterende med teknikken - ALTSÅ EN BOG FOR OS DER ELSKER AT NØRDE!
  • Bogen har en 5 takket stjerne, som jeg virkelig kan mærke at jeg drages i mod, jeg ser den for mig både som tå i en sok, som begyndelse på en hue strikket oppefra, men også som forstykket på en fed trøje
  • Bogen har nogle virkelig raffineret Neverkont opskrifter Så som denne smukke tunika, sådan har vi ikke se Neverkont før.
Jeg anbefaler varmt begge bøger

Short in English
If you like I love the knitting technique Entrelac, this is the two MUST HAVE books.

The dream is one day to knit these socks.

Entrelac, no1-  I have had for years, it is super fine, it really put it in system for me. It is also the book that forms the background for my Neverkont basic course.

What can I expect my book?
First of all, I see it as a patternbook that gives me inspiration to work more with different knitting patterns and to use the entrelac technique.
The book contains more than 25 patterns of clothing and accessories. Amongst a very delicious chunky poncho.
The book is addressed both to you who are new to the technique, but after all, part knitting experience, but also for the more experienced knitter, here is something for everyone. It is not suitable for beginners.


Entrelac2,  It takes technique a step further and introduce us to new techniques, more than just squares -  Entrelac in the round is in the book -  so I can get started knitting my dreams socks

What can I expect my book?
Just as no1 it is a book which contains both patterns and recipes. You do not have to have book No. 1 to understand  book No. 2, there is an identical description of the basic technique at the beginning of each book. 
Where the different is... book 2 takes Entrelac a step further by a more artistic angle and works experimenting with the technique - A BOOK FOR US WHO LOVE to geek!
The book has a five-pointed star, which I really want to explore. I see it for me both as a toe in a sock, as the beginning of a hat knitted top, but also as the front on a bold sweater
The book has some really refined Entrelac patterns such as a  beautiful tunic, we do not see Entrelac done this way before.


I heartily recommend both books

3 kommentarer:

  1. Tak for anmeldelsen. Det er rart, når andre har tygget sig igennem bøgerne først ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler ja, de er så gode at jeg bare måtte dele dem.

      Slet
  2. Jeg har 1'eren hjemme fra biblioteket i øjeblikket og er også vild med den der chunky poncho. Jeg vil helt sikkert gerne prøve teknikkerne af, men jeg tror også, at jeg skal have set lidt på YouTube eller andre steder, før jeg heeeelt fatter, hvordan jeg skal gribe det an. For det virker ret svært.

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.