tirsdag den 10. september 2013

Design for magasinet Kreativ Strik


Besluttede i weekenden at give op, vikleprøverne ville ikke vise noget jeg ville se... Det bliver ikke magiske nøgler i dette garn. Den superwash behandlede overflade egner sig heller ikke super godt til det, men det kunne lade sig gøre. Sisu fra Sandnes garn 80% uld 20% nylon, 175 meter på 50 gram, kan vaskes på 40 grader, hvilket i nogle tilfælde er ganske udemærket... 
Jeg strikker på p 3mm, min strikkefasthed er ikke den banderolen foreskriver (27 m = 10 cm) jeg har 30 m og 34 omg på 10 X 10 cm. 

Ved at have stået lidt i garnbutik, er det gået op for mig at mange, rigtig mange ikke helt ved noget om pinde str, strikkefasthed og den vejledende på banderolen. Derfor lige et par linjer om det.
1. Strikkefasthed og vejledende pinde... Når der i en opskrift står strikkefasthed på p 3,5 giver 26 m og 30 p på 10X10 cm, så betyder det at tallet du skal ramme på 10 X 10 cm er 26 m og 30 p og meget ofte er det på en pind der enten er tykkere eller tyndere. Derfor skal man i SAMME garn, strikke en prøve, med lidt flere m og over flere p. Passer målene ikke, så strikkes der en ny, hvor pindestr justeres op eller ned....
Hvorfor? 
For at få et strik, der passer til målene. 

Nogen hader, andre elsker strikkeprøver. Hvad gør du? Har du en god strikkeprøve historie, så del den gerne i en kommentar til dette indlæg. 

12 kommentarer:

  1. Hej Charlotte. Jeg har strikket en jakke i dominostrik i Sisu fra Sandnesgarn. jeg vil advare dig om at garnet er så blødt at det ikke holder faconen, men bliver langt og ude af facon. Det fungerer fint til småting og børnetøj, men større ting kan det ikke fungere i. God ide med forklaring af strikkefasthed. Underligt som mange strikkere ikke forstår at det meste af en strikkeopskrift er ren matematik og forholdsregning. Når vi har strikkeklub bestiller jeg næsten ikke andet end at få folk til at lave strikkeprøver og især huske at vaske dem-- og så regne opskrifter om. Det er ikke ret tit jeg får rørt pindene noget særligt, men selv min søn, der er matematiklærer på HTX har tænkt sig at bruge strikkeopskrifter som eksempel på udregning og matematik i hverdagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, hvor sjovt. Ja bare én m mere eller mindre i strikkeprøven kan være en katastrofe.

      Slet
  2. Ja strik er matematik, så jeg kan ikke forstå at jeg er så vild med at strikke hi hi . Hvis det er til mig selv og jeg kender garnet, laver jeg ikke strikke prøve. Nen er det garn jeg ikke kender og strik til andre så laver jeg en prøve da det er super trals at det ikke passer. Jeg er så heldig at jeg har været på en håndarbejdes højskole hvor jeg havde Charlotte Thynering som underviser. Og der skulle vi altid regent ud efter vores egne mål og lave en strikke prøve. Uh hvor jeg nole gange syntes hun var trals, men det gør jeg ikke mere. For nu hvor jeg er bleven noget tykkere kan jeg jo godt selv regne en af de flotte nye ting der kommer frem ud hvis jeg vil så jeg kan passe dem. At jeg så helst vil have en mønster der passer til store piger er noget helt andet.
    mange hilsener Kirsten fra Fur

    SvarSlet
    Svar
    1. Det burde alle gøre, regne lidt og tilpasse, flere af de kurser bør udbydes...

      Slet
  3. Hvis andre har lavet en strikkeprøve, så læner jeg mig op af den oplevelse.

    Nej jeg strikker en prøve i garn der er mig ukendt. Og retter til så fastheden passer. Ærgerligt hvis projektet ikke passede mig når jeg var færdig. Sååå de 10 gange 10 cm ser jeg som en investering.

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis... Men ja der er garner man kender, og modeller hvor strikkefastheden ikke har så stor betydning. I Peru slår jeg bare op, så det ser passende ud... Men kender også garnet ret så godt.

      Slet
  4. Jeg hader at strikke prøver, men gør det alligevel, for det er jo irriterende, hvis det færdige resultat ikke passer. I starten af min strikkekarriere endte det altid med at det måtte strikkes to gange, så det var trælse lærepenge.

    SvarSlet
  5. Jeg er en SKOVL til strikkeprøver, og jeg kan aldrig få strikkeprøverne til at passe med de vejledende mål. Mine strikkeprøver bliver stort set altid for store. Jeg ville gerne på sådan et strikkeprøve-kursus, for jeg kan godt se det overordnede formål - for store strikkeprøver = for stor strik. Men jeg er virkelig ikke gode venner med de strikkeprøver :-)

    SvarSlet
  6. Jeg laver altid masser af strikkeprøver.
    Jeg er nærmest til grin i min omgangskreds med de strikkeprøver. Det er det første jeg spørger om når nogen skal have hjælp.
    Jeg lærte værdien af prøverne på Skals håndarbejdsskole. Både viklede og strikkede.
    Jeg arbejder meget med farver og mønstre og der er prøverne uundværlige.
    I øvrigt kan jeg fortælle at det petrol og okker alpaca jeg købte i Rasmilla hos dig i sidste uge bliver perfekt til det lilla og pink semilla.
    Mange hilsner Lisbeth fra Solrød

    SvarSlet
  7. Jeg har lært at strikke prøver. Har et par gange måtte trævle op fordi strikket ikke passede. Især nu hvor jeg prøver at få bund i garnresterne bruger jeg strikkeprøven, især for at se og garn og pinde passer sammen. Tak for sidst. Jeg har dog ikke fået strikke mine pulsvarmer færdige.

    SvarSlet
  8. Sisu er fint til sokker, men ellers undgår jeg helst superwash-behandlet garn, synes det mister noget af uldens kvaliteter. Strikkeprøver laver jeg næsten altid, hvis jeg ikke lige har noget tilsvarende at måle på. Jeg hader monteringsarbejde, så jeg laver som regel mine egne modeller men gerne med inspiration fra andre :)

    SvarSlet
  9. Siger som ovenfor, at Sisu er fint til sokker og andre småting. Jeg låner også en ide hist og pist til mine egne designs med et minimum af montering, så strikkeprøve, lommeregner og ternet papir er mine venner. Hvis det er ukendt garn, bliver prøven også tit vasket, jeg gider ikke utilsigtede stumpeærmer :)

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.