mandag den 11. december 2017

Gratis strikkeopskrift på dråbeformede ammeindlæg der varmer helt ud i armhulerne og dermed mindsker chancen for brystbetændelse


Håndstrikkede ammeindlæg, der varmer varmer mælkekirtlerne helt ud til armhulerne... og mindsker chancen for brystbetændelse
Jeg er blevet mor, jeg fri ammer min dejlige pige, det betyder at jeg ammer når hun er sulten, det kan ind imellem være ret hård for mine bryster.
Når der er sult-spring er det særligt hårdt og brystbetændelse det kom jeg heller ikke til at slippe for.

Hvad jeg hurtigt opdagede, var at engangs ammeindlæg er dyre, og de er ikke rare at have på.

Min sundhedsplejerske anbefalede mig at købe nogle store varme uld silke ammeindlæg, men en strikker køber jo ikke… en strikker strikker…

Først strikkede jeg de runde, som du finder nederst i opskriften, dernæst de dråbeformede, dem kom jeg netop på, efter en omgang brystbetændelse, forårsaget af kulde. De dråbeformede ammeindlæg, varmer mælkekirtlerne helt ud til armhulerne, og med en forstærkning i form af de runde ammeindlæg inderst, så holder du tæt, og holder brysterne dejligt varme. De fylder lidt mere end de købte, men med en god amme BH ses de ikke, de former sig efter dit bryst, og er stort set usynlige.


FAKTA om uld og lanolin
Uld der er vådt varmer stadig og føles ikke vådt mod huden. Lanolin uld er selvrensende, hvilket betyder du ikke behøver at vaske så ofte, du hænger blot de våde til tørre - her skifter jeg den dråbeformede 1 gang hver uge og de runde hver morgen.
Kan du ikke finde lanolin uld kan du  lanolin behandle almindeligt uld, lanolin kan købes på apoteket, følg blot anvisningen på produktet - Jeg vil lanolin behandle ved hver 2-3 vask (jeg skylder dem nemlig bare op og lader dem tørre).


Hvormange har jeg brug for?
Jeg har 2 sæt dråbeformede og 2 - 3 sæt runde, jeg skifter de runde oftere end jeg skifter de dråbeformede. af 4 nøgler Lanolin Wool fra Dale garn har du nok garn til hele sættet, bestående af 4 dråbeformede og 4 runde ammeindlæg.




Opskrift


Dråbeformet ammeindlæg
Ca 15 x 20 cm


Materialer til ét sæt
2 ngl Lanolin wool fra Dale garn (her er også nok til at du også kan strikke de runde)
Rundpinde 4 mm 60 cm


Strikkefasthed 20 m = 10 cm på pinde 4 mm


Strikkes med Magic Loop metoden - se video her.


Forkortelser
r = ret.
m = maske.
omg = omgange, 1 omg består af 2 pinde med magic loop metoden.
udt-h = udtagning mod højre, løft lænken bag fra mellem 2 m, og strik denne ret.
udt-v = udtagning mod venstre, løft lænken for fra mellem 2 m, og strik denne drejet ret. Se video her på udt-h og udt-v.
2 r sm = indtagning mod højre, strik 2 masker ret sammen.
lls = indtagning mod venstre, løft 2 masker ret løs af, en af gangen. Før maskerne tilbage på venstre pind, og strik disse drejet ret sammen. Se video her på udtagninger mod højre og venstre.


Opskrift
Slå 6 + 6 m op med 8-tal opslag se video her
  1. omg: ret
  2. - 10 omg: *1 r, udt-v, r til sidste m på første p, udt-h, 1 r* gent på næste p, der er nu taget 4 m ud på omg. = 24 + 24 m på omg.
11. omg: ret
12. omg: som 2. omg
Gent 11 og 12 omg, endnu 3 gange = 32 + 32 m på omg.
19. og 20. omg: ret
21. omg som 2. omg = 34 + 34 m på omg
22. -27 omg ret.
28. omg: 1 r, lls, ret, over resten af pinden -> næste p, r til de sidste 3 m på p 2 r sm, 1 r, der er nu taget 2 m ind på omg = 33 + 33 m på omg.
29. omg: ret
30. omg: *1 r, lls, r til de sidste 3 m på p, 2 r sm, 1 r* gent på næste p, der er nu taget 4 m ind på omg = 31 + 31 m på omg.
Gent 28-30 omg endnu 4 gange = 19 + 19 m
43. omg: *r til de sidste 3 m på p, 2 r sm, 1 r, næste p, 1 r, lls, ret over resten af p m.
Gent endnu 3 gange = 15 + 15 m
47. omg: 1 r, udt-v, r til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r, næste p, 1 r, lls, t til sidste m, udt-h, 1 r.
48. - 49. omg som omg 43.
Gent omg 47 - 49 endnu 5 gange = 3 + 3 m på pinden.
Bryd garnet, træk tråden gennem de 6 m.
Hæft ender.
Strik et ammeindlæg magen til.


Har du meget mælk og er de dråbeformede ikke nok, så kan du booste med et rundt ammeindlæg, ifølge eksperter lækker du mest i den første periode mens du ammer. Jeg har ammet i snart 3 mdr og lækker stadig en del mellem amning - særligt ved appetitspring.


Rundt ammeindlæg
Gode til at booste med. Strik 2 sæt, så du kan skifte, når de er våde.
Strikkes af resterne fra de dråbeformede ammeindlæg.
Ca 14 x 14 cm


Opskrift
Slå 10 + 10 m op med 8-tal opslag
  1. omg: ret
  1. omg: *1 r, udt-v, r til sidste m udt-h* gent på næste p.
Gent omg 1-2 til du har 24 + 24 m
Strik 10 omg glat
Næste omg: *1 r, lls, r til de sidste 2 m, 2 r sm* gent på næste p.
2. omg: ret
Gent de 2 omg til du igen har 10 + 10 m.

Luk af med åbne maskesting se video her

Jeg håber du har nydt min gratis strikkeopskrift på dråbeformede og runde ammeindlæg - på Instagram kan du dele med #Bykaae_ammeindlæng


5 kommentarer:

  1. Tak for gratis opskrift :-)
    Jeg strikker indlæg til min datter - synes faconen på dine indlæg er genial.
    Er lidt i tvivl om opskriften på de runde; er det ikke en fejl, at der står 3. omgang og at der så står at omg 1 og 2 skal gentages ? Jeg prøver at lade som om omgang 3 er omgang 2 :-)

    SvarSlet
  2. Kan de ikke strikkes på almindelige pinde hilsen lone

    SvarSlet
    Svar
    1. De er strikket rundt. Så du undgår montering, de er nemlig dobbelt lag.

      Slet
  3. Hej Charlotte, har strikket dem til min datter i lanolingarnet men bliver så meget i tvivl om, skal de lanolinbehandles senere?

    SvarSlet
  4. Hej. Kan jeg strikke dem på strømpepinde?

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.