mandag den 16. oktober 2017

Hvordan tjener en strikdesinger sin løn (ved at undervise og holde foredrag - kan man leve af det - del 3 af 5)


Mange spørger til hvordan mit arbejdsliv som strikdesigner ser ud, det har jeg valgt at svare på i 5 blogindlæg, der alle handler om hvordan jeg har sammensat mit arbejdsliv som selvstændig strikdesigner med enkeltmandsvirksomhed. Dette er 3. del

Læs del 1 her Intro freelance aftaler.
Læs del 2 her Salg af opskrifter.
Læs del 4 her om Selvpromovering.
Læs del 5 her Affilliate (reklame)

Ud over det åbenlyse - skrive opskrifter og bøger, er anden måde at tjene penge på som strikdesigner. Er ved at tage ud og undervise og holde foredrag. 

Jeg underviser bla. på de fleste strikkefestivaler i danmark, men også i resten af skandinavien. På disse, er der fastsat en fast løn, ofte på 500 - 700 kr ex moms pr undervisningstime. Nogle betaler transporten, andre gør ikke, så her ser jeg på markedsføringsværdien, om det kan betale sig for mig at tage afsted. Når jeg er i udlandet, forventer jeg de betaler mit ophold og transportudgifter, kost står jeg ofte selv for. For nogle lyder det måske af mange penge. Det er det ikke. Til en festival er jeg ofte væk hjemmefra i 2-4 dage, jeg underviser 6-9 timer i alt. Mens jeg er afsted, kan jeg ikke arbejde på andet, jeg er ganske enkelt for smadret. Derfor er det som jeg skriver, at når jeg skal afsted på den måde, så ser jeg på det som markedsføring. FESTIVALER er fede, de er fyldt med god energi og er mega inspirerende - og bedst af alt, jeg møder alle dem jeg ellers kun måder bag skærmen. Jeg elsker når strikkere kommer og siger hej, eller når jeg ser nogen i mit design

Min hovedindtægt kommer rent faktisk fra workshops, jeg holder workshops 1-5 gange om måneden, hvor min timepris er 625 kr timen ex moms og jeg underviser minimum 3 timer i træk (+transport). De fleste af mine workshops holder jeg i garnbutikker rundt om i landet. En workshop er en kort undervisningssession, der introducerer dig til et emne. En workshop er ikke det samme som undervisning. 

Undervisning derimod, er et længere forløb, hvor der er mere kød på. Undervisningen går ofte over flere dage. Den type undervisning gør jeg i, i mit nærområde, hvor jeg ikke har langt i bil. Så som den undervisning jeg har haft i Sommerfuglen og hos Rasmilla. Det er undervisning, hvor kursisterne kommer flere gange og fokus er på et emne, som vi går i dybden med - eks sokkestrik. Det kan også være ugeforløb, dem har jeg flest af på højskoler - højskole satser er forskellige, jeg har fået alt fra 5.000 -10.000 for en uges arbejde incl forberedelse. 

Og så er der foredrag, dem holder jeg flest af på biblioteker og i foreninger. For mig giver det bedst mening at have en lille teknik med, således at det er et foredrag og en miniworkshop. Prisen på disse er forskellige, det koster mere at få mig til nordjylland, end at få mig til Slagelse - Netop grundet rejsetiden. Skal jeg til Nordjylland og holde foredrag i 1-2 timer, er jeg væk 1,5 arbejdsdage, i Slagelse er jeg væk 4-5 timer. Foredrag koster fra 1.500 kr ex moms. Ofte er det sådan, at når jeg bliver booket til noget i Jylland, så tager jeg et par dage, hvor jeg underviser og holder foredrag, hos flere forskellige - Det giver bedst mening for alle. 

Jeg forsøger at få booket 1 foredrag hver mdr, men der er måneder, hvor der ikke sker noget. Januar, juni, juli og december er døde måneder. Det er MEGET sjældent at jeg bliver booket til noget i de mdr, der lever jeg udelukkende af opskrifter, og den smule freelance arbejde jeg har (jf del 1).

Undervisning giver mellem 0 og 15.000 kr om måneden. De bedste måneder er april, september og oktober.

REDIGERET Feb 2019
Som noget nyt tilbyder jeg forskellige typer af online kurser.

Lær at strikke via We-teach læs mere her

Strikke Bootcamp 2 gange årligt (forår og efterår) et 5 uger langt online forløb med fokus på et emne. Bootcampen kommer til salg her

Medlemsklub et 3 mdr forløb kommer til salg her

Undervisning er altså en af de poster, der er vigtig for mig i mit firma - uden den, kunne jeg PT ikke leve af at være strikdesigner.

7 kommentarer:

  1. Jeg er ikke overrasket, jeg har tit tænkt, at det må være svært at leve at være strikdesigner. Dejligt at du fortæller om det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bliver simpelthen spurgt så meget om det emne, så nu tænkte jeg at jeg ud over mit foredrag om emnet også vil skrive en række blogpost.

      Slet
  2. Det er virkelig nogle rigtig gode indlæg omkring livet som strikdesigner, Charlotte!

    (Jeg håber, at det får nogle til at forstå, hvorfor opskrifter ikke kan være gratis tilgængelige ;-) )

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler tak, det er jeg glad for... opskrifter kan bare ikke være gratis, og der hvor de er gratis, er det jo ofte et garnbrand der står bag og opskriften fungere så som en reklame for deres garn :-)

      Slet
  3. Tusind tak for dine indlæg om økonomien som strikdesigner. Det er super spændende information.

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.