fredag den 19. oktober 2018

3 lette måder at hæfte ende på - uden at bruge en nål


Drømmer du måske om at strikke med mange farver, eller strikke en hel sweater - men det der holder dig tilbage er tanken om alle de ender der skal hæftes? 

I dette blogindlæg viser jeg dig nogle af mine favorit metoder til endehæftning uden nål - altså at hæfte på den lette måde.

Strikkehæftning, er nok den metode jeg bruger allermest. Jeg bruger den når jeg strikker striber og når jeg sætter et nyt nøgle til.

I denne video viser jeg hvordan og endda i slow motion.

SÅDAN GØR DU
Det garn, der skal hæftes ligger du forrest på fingeren tættest på knoen, tættest på hjertet, ligesom hvis du skulle strikke mønster strik.
Du strikker så det bagerste garn, ved skiftevis at strikke over og under den forreste tråd.
Synes du det lyder svært? Det er det slet ikke, se bare i videoen ovenover.



Når jeg vikler magiske nøgler så split splejser (spyt splejser) jeg garnet sammen, i denne online miniworkshop viser jeg dig præcis hvordan. Denne teknik er super, hvis du har gang i en fed restetrøje.

SÅDAN GØR DU
Del garnets tråde fx et 4 trådet garn deles i 2 - 2 ca 7-10 cm nede klipper du 2 af trådene af, således at der er 2 tråde tilbage af de 4.
Det samme gør du på det nye garn du sætter til.
Før nu garnenderne ind mod og hen over hinanden (spids mod spids).
Fugt dine hænder og rul garnet så det filter sammen - der skal god friktion til.
Se videoen ovenover så giver det god mening.


Om at splejse glatte eksklusive garner

SÅDAN GØR DU
Strikker du i meget glatte garner, kan det være en fordel at splitte garnet og dele trådene i 2 lige store dele, sådan at du eks har 2 tråde fra det ene nøgle og 2 tråde fra det andet holdt sammen og så strikke fra det. Dette er en form for en splejsning og det holder max.
Se videoen ovenover, det er super let - jeg anbefaler til alle garner der indeholder glat silke.


Husk du kan støtte mit arbejde med at lave gratis vejledninger og materiale ved at shoppe hos enten Saxo eller Rito via linkene. 
Når du shopper via disse link får jeg 5-10% i kommission af dit købt. På forhånd tak for din støtte. Affiliate samarbejde


2 kommentarer:

  1. Tusind tak for dine altid gode tricks og tips👍🏼
    Jeg er dog lidt ikke helt sikker på med hvilket garn, jeg kan "spyt-splejse" og med hvilke jeg skal bruge de andre 2 former for "samle" 2 garn ender ? (Jeg er lyshåret, ska det lige nævnes😂) Vil du skære det ud i pap for mig?
    *Når du nævner, at spytsplejsning kun kan gøres med uld; er det så 100% uld ? Ikke noget med alpaka, merino ?
    *Tricket med nålen; kræver det altid garner, der er sammensat af 2 produkter uanset om det er ex. silke (naturprodukt) eller nylon (kunstigt produkt) ?
    Tusind tak, hvis du kan få tid til at svare mig🙏🏻

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janni
      Du kan godt splejse i merino, og alpaka, men det er ikke lige så let som ren uld, det kræver lige lidt mere knofedt. I silke alpaka er det fineste ikke at splejse men dele og strikke med de 2 ender.
      Nålen bruger jeg mest i bomuld, eller silkeblandinger der ikke er "glatte"
      giver det mening?

      Slet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.