Glatstrik er lidt kedeligt, men også helt perfekt når man skal se en film. Og i aften ser vi Men in black 1 og 2, så mon ikke jeg når et pænt stykke? Jeg er godt nok ikke helt tilfreds med min strikke jævnhed, mon det bliver ok når den bliver vasket. Bomuld og mig, det er ikke den bedste kombi...
søndag den 9. september 2012
Dimserier - noget der også kan strikkes, vest med wienerlæg
I dag er jeg nået et pænt stykke på vesten med wienerlægene. Kanten ruller godt nok lidt, men efter jeg giver den lidt damp, skal det nok rette sig ud. Jeg er rigtig godt tilfreds med den effekt de mange vendepinde har givet, og wienerlægene, de giver en god fylde for neden, uden at det virker for vildt.
På ryggen laver jeg en snoning over 36 masker, jeg strikker det hele i glat strik. Det kommer til at give en super fed effekt, og en flot talje, da det er snoningen der danner indsnittet.
Og så bare lige et billede mere, fordi jeg kan - på mobilen, kan jeg højest blogge 2 billeder, så du kan tro jeg nyder, at have fat i et rigtig kamera, og skrive fra min computer. Jeg nyder nu også de mere spontane og hurtige blogpost's fra mobilen, og det håber jeg også du gør.
Sådan gør du - kanter
Min ide med wienerlæg og vendepinde er gået rigtig godt, men det er ikke let at vise endnu. I stedet vil jeg dele et lille tip med dig. Når man strikker noget med en åben kant, vil man ofte strikke en belægning for at få en fin kant.
Men du kan også lave en kant der folder ind, a.la en hestetømme. Jeg gør følgende:
Retsiden: De første 3 masker tager jeg løst af, med garnet på vrangsiden. Den 4. Maske strikker jeg vrang. I modsatte side har jeg strikket til de sidste 4 masker, nu strikker jeg; 1 vrang, og 3 ret.
Næste pind:
3 masker løs af, med garnet holdt på vrangsiden (altså ind mod dig), 1 ret, strik til sidste 4 masker, 1 ret, 3 vrang.
Disse 2 pinde gentages.
Men du kan også lave en kant der folder ind, a.la en hestetømme. Jeg gør følgende:
Retsiden: De første 3 masker tager jeg løst af, med garnet på vrangsiden. Den 4. Maske strikker jeg vrang. I modsatte side har jeg strikket til de sidste 4 masker, nu strikker jeg; 1 vrang, og 3 ret.
Næste pind:
3 masker løs af, med garnet holdt på vrangsiden (altså ind mod dig), 1 ret, strik til sidste 4 masker, 1 ret, 3 vrang.
Disse 2 pinde gentages.
lørdag den 8. september 2012
Rowan nr 51 - tørstrik
Ok kroppen og hovedet er endnu ikke helt frisk oven på den heftige omg børnepest, og nu kan jeg bare ikke strikke mere... Gad heller ikke se film... Men tørstrik, og savle i Rowan, det magter jeg. Faktisk skulle jeg have været med Lene ind til Køge og se en lille udstilling med mode fra 50'erne. Det har jeg pevet lidt over at jeg ikke kunne... Men se lige her, Rowan kan da også Mad men stilen.
Dimserier - pariser po'po
Glat strik og markerede vendepinde, det er lige til at klare. Nu er jeg bare spændt på om de mange vendepinde før jeg strikker wienerlæg, giver den effekt jeg har forestillet mig. Efter strikkeprøven og i teorien burde det blive som jeg har tænkt... Men holder det i praksis? Det ved jeg nok lidt senere på dagen:-)
Bog med tilbehør - et navn
Der har været mange gode ideer til hvad min bog med strikket tilbehør skulle hedde. Og I der ude har været til stor hjælp.
Dimserier - strikket tilbehør
Dimserier - noget der også kan strikkes
Er de 2 navne jeg nu skal vælge i mellem.
Dimserier - strikket tilbehør
Dimserier - noget der også kan strikkes
Er de 2 navne jeg nu skal vælge i mellem.
fredag den 7. september 2012
Bog med tilbehør - øredutter i sølv
Er det ikke bare herligt - sølv ledning til Iphonen. Marianne havde lavet nogle med glimmer strømpegarn, dem så du måske da jeg postede fra Rasmilla strik cafe forrige torsdag. Jeg synes glimmer var ret godt, så da jeg så de små sølv og guld nøgler til bare 10 kr. Hos Rasmilla - ja så var jeg bare nød til også lige at strikke dem i sølv. Godt man har lidt ledninger at tá af.
Bog med tilbehør - vest med pariser po'po
Jer der var med til strik sidste torsdag, tak for hjælpen med at navngive denne model. Det bliver et tilbehør i form af en vest. En vest er da et tilbehør, er den ikke? Vesten har en masse wienerlæg for neden, og en tæt talje. Der er her fokus på de kvindelige former, og lidt hjælp til at få fremhævet po'poen og taljen.
Etui til bind
2 dage uden strik, alt hvad jeg kunne var at sove, se lidt film, og så sove. I dag er jeg lidt mere frisk. Jeg har strikket lidt på mine etui til bind. Nu trænger jeg så også til at ligge lidt ned igen. Tak for alle de søde beskeder, og ja børnepest er en grum omgang.
onsdag den 5. september 2012
Børne pest - host hos snøft
Kan bare ligge, mit hovede er fyldt med snot, min hals ru som sandpapir... Man skulle jo ellers tro at efter 5 år med de samme børn, at man var blevet imun... Men nej efter en små 14 dage hvor børnene på skift har været hjemme, eller har siddet matte med lange næser, lidt feber og opkast... Ja så er turen kommet til mig. Feber som voksen er ufedt, man kan jo bare hænge mat i et hjørne. Jeg havde eller håbet på en hel lang strikke dag...
tirsdag den 4. september 2012
SIFs Pynt din cykel med strik
Er du klar til efterårets strik i fællesskab? Vi skal strikke skørter til cyklen.
Det skal du bruge:
Garn efter eget ønske, strik en prøve, hvor du kan finde din strikkefasthed på 10 gange 10 cm.
I denne strik i fællesskab er der fokus på beregning, så vil du gerne lære lidt basis strikkematematik, og strikke skørter til din cykel, så meld dig til her.
Det skal du bruge:
Garn efter eget ønske, strik en prøve, hvor du kan finde din strikkefasthed på 10 gange 10 cm.
I denne strik i fællesskab er der fokus på beregning, så vil du gerne lære lidt basis strikkematematik, og strikke skørter til din cykel, så meld dig til her.
September gaven - fra Bente Rønberg
”Vævestrik med variation” udkom
i 2005 men er stadig meget aktuel.
Bogen indeholder beskrivelse af
teknikken og opskrifter til flere modeller til børn og voksne.
Vævestrikning er en teknik, hvor
man strikker mønster i flere farver, men man strikker kun med 1 farve af
gangen.
Igen har jeg været så heldig at have mødt en fantastisk kvinde i strikkeuniverset, der gerne vil biddrage med en gave til jer. Bente er en fantastisk dygtig teknisk nørd, med alt positivt i ordet nørd. Hendes bog kan du roligt glæde dig til.
For at deltage i lodtrækningen skal du besvarer denne post med dit navn. og om små 14 dage d. 22 trækker jeg lod, bland jer der har svarret. Du behøver ikke at skrive din mail, men bare tjekke om du har vundet, og skrive tilbage til mig på mail. Har du ikke svarret inden 1 uge, trækker jeg en ny.
Lad festen begynde....
mandag den 3. september 2012
Helt helt stille
Når sådan jeg kommer hjem, og er lidt træt og tung i hovedet. Så er der nu ikke noget bedre end at sidde lige her. Nede bag i haven. Er trukket i pyjamas, og sidder bare og kikker ud på havet og dagdrømmer lidt.
Festivas hos Rasmilla
Sikke en fest dag. Sanne holder fra i dag af butikken åben på fuld tid. Og i dag havde hun inviteret til fest. Rachel havde lavet de skønneste lagkager og her kl 16 da jeg skulle gå var der mere end fuld hus.
Garn fra Hjelholts uldspinderi
En tidelig morgen i februar gik studieturen til Hjelholts uldspinderi, og måske har du læst min blogpost om det den gang, men hvis ikke, så kik forbi. Når jeg nu skriver om Hjelholt igen, er det fordi jeg er så vild med garnerne, og gerne vil brede garnet ud til det danske strikkefolk.
Turen gik som sagt til Hjelholt på Fyn 2 biler var pakket med CPH Knitwork, som er min strikkestudiegruppe. Her Nørder vi med garn og strik. På turen kan du nok regne ud at det var garn vi nørdede med.
Der er ikke mange spinderier tilbage i Danmark, dvs meget af det garn vi strikker med har en meget lang transporttur, ofte fra Sydamerika eller Kina - Det er også ok, men vi må ikke glemme at vi også her hjemme laver utroligt lækkert garn, uldgarn, mohair og meget andet. Det er nu uldgarnet jeg er vild med. Farveskiftegarnet og Håndværksgarnet. Lige nu har jeg købt 5 dunter i Rasmilla, som er en begrænset vare, når lyset er til det poster jeg et billede. Det er en olivengrøn, lækker blød en parti nr 971206, bestående af Falklandsmerino og Gotlandskpelsuld. MUMS
Nu sad jeg og lyttede til nogle strikkere i S-toget den anden morgen, og der var lidt brok over knuder i garn. Jeg er heller ikke vild med det, men under spindeprocessen kan garnet springe, her ser du en hulans masse cones med garn, og Henrik er ved at samle en der er sprunget, intet er stoppet, maskinen spinder stadig omkr 100 cones. Er der mere en en knude på et fed garn, ved jeg det bør sorteres fra, og at dette også er hensigten, når du så finder et med mange knuder i, er det en fejl. Gå til din butik, hvor du har købt garnet, og byt det... Jeg har aldrig endnu, fået et nøgle garn med mange knuder, og her taler jeg altså om alt det garn jeg har strikket med gennem tiderne. Det er som med mandlen i risalamente, jeg får den aldrig ;-)
Farveskiftegarnet, her den grå/hvide version... Åhhh I love it. Mit halstørklæde i farveskifte garn er endnu ikke blevet til en opskrift, men bare rolig den er på vej, weekenden har bare ikke budt på skrive tide. Kun male, og ganske lidt strikke tid.
Mon der er tilbud på Hjelholts garn i Rasmilla i dag, hvor hun holder sin festivas, og fejre at butikken nu er åbent hver dag?
søndag den 2. september 2012
Maske makør
Jeg er gadge-o-man, og markøre er noget jeg bruger meget. Jeg bruger kun dem der er helt runde og ikke kan hænge i mit strikketøj. Denne her er fra Rasmilla.
Marks & Kattens - paillet
Sidder og drikker kaffe, og prøver at vågne. De 2 smukke garner fra Marks og Kattens, ligger i mit sofahjørne, som så mange andre garner har gjort før dem. De ligger og venter på at jeg finder på noget at strikke af dem. Efter som garnerene ikke er 100% uld, har jeg er ret blandet forhold til dem. Jeg elsker de smukke farver, og at de har syet pailletter i, men hvorfor var det lige de har superwash behandlet dem?
lørdag den 1. september 2012
Når lærken slår sin trille design for BC-garn - raglan
Den meget feminine raglan udtagning synes passende til denne top. Og så er det vel nok den mest simple raglan i hele den store strikkeverden. Det er bare omslag på hver 2. Omg, på de 8 udtagnings punkter, lettere bliver det ikke.
En flettet gave
Vores skønne nabo, har nogle skønne venner, som vi også har mødt et par gange. Og se nu lige her en dejlig gave hun har flettet til mig. En taske til mit strikke graj. Hvor fedt er det lige? Den er flettet i magasiner, der er sirligt klippet, og så forseglet med tape inden tasken endelig er blevet flettet i form. Den har bund, foer, lynlås og hele mulitjavsen. Føler mig forkælet :-)
Projekt hyggerum
Michael og jeg, hygger os med at male og spartle i vores hygge/soveværelse rum. Og når de sidste detaljer er ordnet, skal vi lægge gulv... Når det er gjort - så er vi klar til at rykke ind :-)
Abonner på:
Opslag (Atom)


















