onsdag den 19. juni 2013

Sådan gør du - hvad er en Raglan?

I disse dage holder jeg kursus i customize, på kurset var der en del forvirring om begrebet Raglan...

Hvad er en Raglan?
Hvordan strikker man en Raglan?
Og hvad er forskellen på en Raglan og et rundt bærestykke?

Derfor tænkte jeg at det var på tide med en ny, Sådan du...

På billedet nedenfor ser du en skitse af en Raglan sweater. Raglan'en er strikket nedefra (den kan også strikkes oppefra, resultatet er det samme).

Forestil dig at du strikker rund - ryg og forstykke hænger sammen, (du kan også strikke frem og tilbage på pindene og sy sammen).
Først strikker du kroppen, når den er så lang som du ønsker, målt fra lige under armen, og til der på taljen/hoften, den skal gå til.
Næst efter strikker du ærmer, 2 stk det sammen gælder som på kroppen, de skal måles fra lige under armen, og til der på håndleddet, hvor du ønsker de skal stoppe.



Nu skal ærmerne sættes til kroppen. Når jeg sætter til, kan jeg godt lide at lade maskerne under ærmet hvile, så jeg kan sy dem sammen med åbne maskesting. Men måske vil du blot lukke af, og sy sammen.

Jeg lader hvad der svarer til en 4-8 cm i masker hvile, både i siderne på kroppen, og under ærmet.

Nu sætter du dit første ærme til, der hvor du sluttede din omgang på kroppen på ryggen, Sæt en markør M1 (omgangs start), strikker over ærmet, sætter den næste markør M2, strikker over halvdelen af kroppens masker, sætter M3, strikker over andet ærme, og sætter M4, strikker over ryggen, og er nu ved omgangens start M1.

Raglan, er den måde du strikker dit bærestykke mindre på, ved at mindske antallet af masker fra bryst til hals. Raglan lukningen, ses som en lige linje, fra ærmegabet op til din hals dannet af aflukninger (eller udtagninger, hvis strikket oppefra). Indtagningerne / udtagningerne gøres på hver side af markøren (eller en mærke maske) ofte tages der ind på hver anden omgang. Linjen med dine aflukninger går fra begyndelsen af din armhule. til øverst på skulderen, hvor skulder og hals mødes.



Eksempler på Raglan 
Bifrost sweater strikket oppefra og ned - en god begynder sweater Køb opskriften her

Mini me cardigan, strikket nedefra og op. Køb opskrift med eller uden garn lige her

Hent en gratis mini guide der handler om at strikke mønster over din raglan lige her 

I mange opskrifter ser man at der er masker mellem Raglan-lukningerne - disse kaldes ofte for mærke masker , og der derfor vil der måske være 8 i stedet for 4 markører, lad dig ikke slå ud af dette. placer dine markører brug en afviger (en anden farve) til omgangs start, så kan det ikke gå galt. Markørerne hjælpe dig visuelt til at se hvad du skal.

Indtagninger på en raglan 
Strik til M1, strik  2 r sm, strik til 2 m før M2, lls (løft 2 masker ret af, før dem tilbage på venstre pind, og strik maskerne drejet ret sammen) efter M2, 2 r sm, gentag på denne måde, med at strikke lls før en markør og 2 r sm før en markør.  

Strik masker sammen...
Før en markør lls (skråner mod venstre)
Efter en markør 2 r sm ( skråner mod højre)



Hent min gratis mini guide til nedefra og op + oppefra og ned raglan tutorial lige her 


Men hvad er så forskellen på Rundt bærestykke og en Raglan?

På islændersweatre ser du ofte et rundt bærestykke, der er altså taget en masse masker ind på en omgang, så er der strikket nogle omgange uden og så tages der ind igen.

Eksempel på Rundt bærestykke

Kornblomst, strikket oppefra og nedefter. Køb opskriften her

I dette kompendium viser jeg en række ind og udtagninger, der er rigtig gode at kunne når du strikker raglan. Køb her for bare 35 kr 


Rigtig god strikkelyst
Charlotte❤️





50 kommentarer:

  1. Hm, gad godt vide hvad forvirringen gik ud på.... I mit hoved er raglan noget af det mest simple. Kan huske da jeg gik i gang med at strikke til min søn for, ja omkring 12 år siden), var det med raglan og i strib, men de 4 stykker strikket hver for sig. Striben gjorde, at delene var nemmere at sy sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist mest navnet, og at indtagningerne ikke er ens.

      Slet
  2. Jeg kan godt forstå at der skal nogle forklaringen til, da der er mange unge der er begyndt at strikke og de kender jo ikke alle de fagudtryk som os gamle kender, så en opfriskning når du holder kursuser er sikkert dejlig for mange af dem
    mvh Kirsten fra Fur

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis. Det med begreberne, det er svært, hvis man ikke omgås med, eller har habile strikkere i sin omgangskreds.

      Slet
  3. Tak for udførlig beskrivelse - jeg har undret mig lidt, og tænkt, at det raglan-noget var meget svært, men det lyder til, at man bare skal kaste sig ud det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler, det er godt, jeg håber du kommer til at strikke mange mange raglans :-)

      Slet
  4. Hej er der en grundteknik. Jeg har en opskrift på alm bluse hvor du deler forstk og ryg. Og syer ærmer på. Jeg kunne godt tænke mig at lave raglan men ved ikke hvor mange indt. Jeg skal lave. Og hvor mange m der lukkes i ærmegab.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone prøv at se over på Filcolanas hjemmeside, der er en basis cardigan designet af Rachel Søgaard.

      Slet
  5. Forstår godt teknikken men synes det er noget bøvl at få strikket ærmerne ind. Stramt og besværligt. Nogen gode råd?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger noget der minder om Magic Loop teknik hen over ærmet, og deler midt på. Når stykket ikke er så stramt længere, så strikker jeg bare almindeligt igen

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  7. Hej Charlotte.
    Rigtig fint indlæg, men selvom jeg godt forstår metoden, du beskriver, er jeg stadig i tvivl om hvad raglan helt præcist refererer til:

    Er det opdelingen af strikketøjet og så de efterfølgende ind-/udtagninger langs de 'linjer'?
    Eller refererer det mere specifikt til måden ærmerne dannes på trøjen?

    Jeg er bare ikke helt med, og jeg har svært ved at finde det nogle steder.
    Håber på at høre fra dig

    Hilsen Signe, strikkemusen bag Knitchick på heartworkbysigne.com

    God dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er konstruktionen med de skrå linjer fra hals til ærmegab, der kaldes raglan. Så ja det er opdelingen af strikketøjet, hvor du gør dine ind eller udtagninger (alt efter om du strikker oppefra og ned, eller nede fra og op).

      Giver det mening? hvis ikke, så skriv endelig igen. Jeg arbejder nemlig på et kursus i Raglan, så dit spørgsmål er GULD værd for mig :-)

      Slet
  8. Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.

    SvarSlet
  9. You make so many great points here that I read your article a couple of times. Your views are in accordance with my own for the most part. This is great content for your readers. 먹튀

    SvarSlet
  10. I found your this post while searching for information about blog-related research ... It's a good post .. keep posting and updating information. 먹튀검증

    SvarSlet
  11. I read that Post and got it fine and informative 먹튀폴리스

    SvarSlet
  12. Hej Charlotte
    Jeg strikker en bluse oppefra og ned. I opskriften står der om raglanudtagningerne: "Tag ud på hver 2. omg på ryg og forstykke og tag ud på HVER omg på ærmerne."
    På din tegning øverst i tråden her, er M1 jo både ryg og ærme, da den binder ryg og ærme sammen? Så hvis jeg tager ud på begge sider af den, tager jeg jo både ud på ryg og ærme? (M2 er både forstykke og ærme, da den binder de to sammen - og når jeg tager ud på den, tager jeg derfor både ud på forstykke og ærme?)
    Hvad mon jeg ikke har forstået?
    På forhånd tak for hjælpen! :)

    SvarSlet
  13. We all need to see this kind of information, and we really hope that this article will spread widely.메이저안전놀이터 May the good things always be full.

    SvarSlet
  14. I can't believe the weekend is coming already.먹튀검증What are you guys going to do on the weekend? I'm going to sleep. Have a nice weekend.

    SvarSlet
  15. Hello there! Quick question that’s completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my iphone.
    I’m trying to find a template or plugin that might
    be able to resolve this issue. If you have any recommendations, please share.
    Thank you!오피사이트

    SvarSlet
  16. It very well may be very unpleasant to make the fundamental groundwork for the large day. There are so numerous things that can turn out badly. You may end up tracking down a couple of wrinkles or pimples preceding the huge day. This is unquestionably something which you would prefer not to see. 야동비즈

    SvarSlet
  17. I'm glad that i found this type of site, after so many hours of searching of a marvelous site like yours so. Thanks a lot. Any how, click this site 한국야동

    SvarSlet
  18. I have bookmarked your website because this site contains valuable information in it. I am really happy with articles quality and presentation. Thanks a lot for keeping great stuff. I am very much thankful for this site. 한국야동닷컴

    SvarSlet
  19. 'Feels lovely'. Is excellence an item to look and quantify, is magnificence an inclination to detect or is excellence a plan to attempt? With each conceivable response to existing inquiries we get more inquiries all things considered. 일본야동닷컴

    SvarSlet
  20. Seems genuine but rather regardless of whether it's actual it doesn't prevent everybody from fostering their own thoughts of excellence. Thoughts that are persuading, thoughts that are logical and thoughts that are engaging
    중국야동넷

    SvarSlet
  21. First of all, thank you for your post. Bóng88 Your posts are neatly organized with the information I want, so there are plenty of resources to reference. I bookmark this site and will find your posts frequently in the future. Thanks again ^^

    SvarSlet
  22. Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a daily basis. 대구오피

    SvarSlet
  23. Positive site, where did u come up with the information on this posting?I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style. Thanks a million and please keep up the effective work. 메이저놀이터추천

    SvarSlet
  24. You have done a great job on this article. It’s very readable and highly intelligent. You have even managed to make it understandable and easy to read. 토토

    SvarSlet
  25. Your writing is perfect and complete. However, I think it will be more wonderful if your post includes additional topics that I am thinking of. I have a lot of posts on my site similar to your topic. Would you like to visit once? kèo nhà cái

    SvarSlet
  26. I was very happy to locate this web-site. I wished to many thanks for your time for this fantastic read!! I most definitely appreciating every little of it and also I have you bookmarked to take a look at new stuff you blog post.

    Please Visit My homepage ➤ 야한소설

    SvarSlet
  27. I could not refrain from commenting 립카페. Exceptionally well written.

    SvarSlet
  28. You’re so interesting! I don’t suppose I’ve truly read through anything like this before 마사지. So nice to discover someone with a few genuine thoughts on this subject matter. Seriously.. thank you for starting this up. This web site is something that is required on the internet, someone with a bit of originality.

    SvarSlet
  29. I am usually to blog writing and also i actually appreciate your content. The post has really peaks my rate of interest 건전마사지. I am going to bookmark your site as well as keep checking for new information.

    SvarSlet
  30. Very interesting subject, appreciate it for posting.
    click me here 바카라
    LG

    SvarSlet
  31. I will recommend your website to everyone. You have a very good gloss. Write more high-quality articles. 온라인카지노I support you.

    SvarSlet
  32. Wow, that’s what I was exploring for, what a information! present here at this weblog, thanks admin of this web page 카지노

    SvarSlet
  33. Well I truly enjoyed reading it. 온라인카지노This subject offered by you is very helpful and accurate.

    SvarSlet
  34. This article is very helpful and interesting스포츠토토 too. Keep doing this in future. I will support you.

    SvarSlet
  35. Such an amazing and helpful post.온라인카지노 I really really love it.

    SvarSlet
  36. You made such an interesting piece to read, giving every subject enlightenment for us to gain knowledge. 온라인카지노

    SvarSlet
  37. Your article was very impressive to me. It was unexpected information,but after reading it like this 룰렛 , I found it very interesting.

    SvarSlet
  38. You are terrific. You're truly like an angel that composed this fantastic things as well as composed it to your visitors. Your blog site is excellent, consisting of material design. This ability resembles an expert. Can you inform me your abilities, as well? I'm so interested. 바카라사이트

    SvarSlet
  39. I am sure this article has touched all the internet viewers, its really really
    pleasant piece of writing on building up new website.
    click me here온라인카지노

    yang

    SvarSlet
  40. I saw your article well. You seem to enjoy keonhacai for some reason. We can help you enjoy more fun. Welcome anytime :-)

    SvarSlet
  41. Nice work!I’ve read most of your articles and I love to read them at your site as you got best stuff, I have ever seen Admin We Like Dubai junk You always post amazing things like that. 파워볼

    SvarSlet
  42. It's very interesting. And it's fun. This is a timeless article. I also write articles related to , and I run a community related to 메이저놀이터. For more information, please feel free to visit !!

    SvarSlet
  43. Very good blog post.Much thanks again. Cool..Hello I am so delighted I located your blog, I really located you by mistake, while I was watching on google for something else, Anyways I am here now and could just like to say thank for a tremendous post and a all round entertaining website. Please do keep up the great work.Without fail, your writing style is top professional; even your website also looks amazing thank you for posting. 온라인슬롯
    (mm)

    SvarSlet
  44. You are excellent. You're actually like an angel that composed this impressive things as well as composed it to your visitors. Your blog site is best, consisting of web content format. This ability resembles a professional. Can you inform me your abilities, also? I'm so interested.바카라사이트

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.