torsdag den 13. marts 2014

Strik i fællesskab, Kelim cardigan - Sådan vikler du et magisk nøgle


Jeg er blevet spurgt om jeg ikke vil uddybe - det der med at vikle Magiske nøgler - og det vil jeg da rigtig gerne.


Først finder jeg det garn jeg vil bruge. Her har jeg fundet 16 farver jeg gerne vil strikke min cardigan i, 8 grønne og 8 pink/violette (+1 gul). De bliver til hver sit magiske nøgle, de to bunker garn.
ét grønt nøgle, der danner bunden og ét violet der danner mønsterfarven - eller omvendt.


Først skal der laves en måle snor - Jeg vil gerne vide, hvor meget garn jeg skal bruge på en omgang. Garnet vikles om pinden, samme antal omviklinger som masker man skal slå op. = ca hvad der er af garnforbrug på en omgang i glatstrik!


Det bliver til en ret lang snor, når der skal slås op til Kelim Cardiganen, var det et par luffer, var snoren noget kortere. 
Denne måle-snor angiver hvad der ca svare til en strikket omgang. Inden du går i gang med at vikle dit garn til magiske nøgler, skal du beslutte, hvor lange dine forløb skal være. Jeg kan personligt godt lide forløb på mellem 0,5 og 3,5 omgange... helst også en forskel i længderne på bundfarven og mønsterfarven. 

Jeg kan godt lide at bundfarven har et længere forløb end mønsterfarven.


Jeg begynder på mit grønne nøgle, og jeg vikler bare i tilfældig rækkefølge, ind i mellem ligger jeg garnerne op så de kommer i et lyst til mørkt farveforløb. Jeg vikler et lille nøgle af gangen maks 16 farver i nøglet. For så vil jeg nemlig se hvordan det ser ud mens jeg strikker. 

Ofte oplever jeg at der er farvesammensætninger jeg synes mere om end andre, dem vil jeg gøre flere gange. Derfor ruller jeg ikke alt garnet op. 

En anden sag, er at der skal bruges kortere forløb på ærmerne, og længere forløb på bærestykket!


Hver gang jeg tilfører nøglet en ny farve, splitsplejser jeg garnerne sammen, ved at klippe 2 af de 4 tråde af. Fører garnerne ind over hinanden som vist.


Garnet rulles fast mellem hænderne, fugt evt garnet, rul til garnet er filtet sammen.


Og så er det ellers bare at vikle....


og vikle.....


Til du har to smukke magiske nøgler til din Kelim cardigan.


Restproduktet fra de magiske nøgler er nu også ret dekorativt ikke ;-)




Skal du være med til at strikke en Kelim Cardigan?

Mere om årets første strik i fællesskab lige her.

onsdag den 12. marts 2014

Reklame - Konkurence hos Lisa Renner


Min gode konkulega Lisa Renner afholder en lækker konkurence over på Facebook, hvor du kan vinde et gavekort til en værdi af 600 kr til Cashmere Company. Læs alt om konkurrencen lige her. Eller hvad med en stjernestund? Lisas garn finder du lige her, eller hvad med et smukt smykke

Strikkefestival i Höganäs hos Lenas garn 17. - 18. maj 2014


Har du også lyst til at prøve kræfter med at strikke Grafisk Gobelinstrik, skulle du tage til Strikkefestival i Höganäs Sverige, hos Lenas Garn 17.-18. maj. 
Ud over at jeg underviser, underviser disse 4 skønne svenske Kvinder, som jeg er megt stolt af at have i mit strikkenetværk... Tant Kofta, Visa Lisa, Kerstin Lindth og Magasin Duett. Du kan også melde dig til lidt yoga, hvis du trænger til at få strukket dine strikkemuskler ud. 


Billedet her er fra min sidste workshop i Grafisk Gobelinstrik. Kun fantasien sætter grænser... Billedet oven over viser et tæppe strikket i teknikken, tæppet kommer i min næste bog - Strikke og malebog.

Ses vi i Höganäs? 




tirsdag den 11. marts 2014

Gavstriks årsmøde 2014



Gavstrik årsmøde 2014 havde vist været rigtig godt. Og jeg var meget stolt og beæret over at skulle holde halvandentimes foredrag om farver for de garvede gavstrikkere... Tak for invitationen Lone. 

Årets gavstrikker blev Meretes for hendes fine arbejde med foreningens hjemmeside. 

Links til andre der har skrevet om årsmødet.
Send blot et link i kommentarfeltet så sætter jeg det her i indlægget. 

Gavstriks side på Facebook, her er mange fine stemningsbilleder fra weekenden og Gavstriks hjemmeside

Sidsel Sangild billeder fra Instagram

Lisbeth aka Limastuff billeder fra instagram

mandag den 10. marts 2014

Strik i fællesskab - Kelim cardigan del 1. Om strikkeprøver, magiskenøgler og sådan klipper du en trøje op


Velkommen til årets første SIFs. Materiale listen og opskriften finder du lige her. I dag og resten af ugen skal det handle om at få viklet nøgler, strikket en prøve, og sidst men ikke mindst at klippe prøven op. Dette er nemlig en cardigan der kræver at man tør klippe i sit strik. FRYGT IKKE, det er nemt og slet ikke farligt.



Find dit garn og pinde frem samt en hæklenål 5,5 mm, nu skal der strikke prøve(r).


Inden du skal i gang med at vikle dit magiske nøgle, skal du beslutte hvor lange dine forløb skal være. Mine farveforløb er et sted mellem 1 og 3,5 omg sådan ca. Du kan regne ud hvor meget garn du bruger på en omgang ved at vikle garnet det antal masker du skal have på pinden omkring din pind. Til strikkeprøven bruger vi 36 m. Du skal vikle 36 m om pinden = ca 1 omg. Læs mere om hvordan du vikler dit magiske nøgle over på Woolspire, hvor jeg har lavet denne vejledning.


Her ser du et af mine magiske nøgler, link gerne i kommentarfeltet til billeder af dine magiske nøgler. 


Og nu til strikkeprøven. Du skal strikke rundt, om du foretrækker strømpepinde eller rundpinde er op til dig. Slå 39 m op med bundfarven, og strik diagram 1, 2, 6 og 7. Du skal placere diagram 2 og 6 centralt. Diagram 3 og 7 begyndes ved maske 2. De 3 første masker på pinden er opklipningsmasker og strikkes i lodrette striber, som beskrevet i opskriften. Jeg strikker første maske med mønsterfarven, anden maske med bundfarven og tredje maske med mønsterfarven.

Når du har strikket din prøve, kan du se om du er tilfreds med dit farvevalg og dit forløb. På denne prøve er jeg ikke helt tilfreds, jeg synes den gule får for meget magt, og prøven bliver for retro 70'er. Derfor beslutter jeg at den gule kun må have et forløb på max 1,5 omg. 


Nu skal hæklenålen i brug. Du skal hækle op gennem maskerne, men fra siden, ind igennem 2 masker, halvdelen af hver. Der hækles i én tråd fra mønster farven i den yderste af de 3 opklipningsmasker og 1 tråd fra bundfarven, den midterste af de 3 opklipningsmasker.


De 3 opklipningsmasker.


Så hækles der ellers bare fastmasker op gennem hele prøven.


På begge sider. Bagefter kan du hive lidt i strikketøjet, så du trækker de 2 fastmaskerækker fra hinanden, og maskerne mellem danner en lille tråd-stige... Det er her du skal klippe.


Og så Ser prøven sådan her ud ikke så fin vel, men når den er vasket og presset sker der noget helt magisk. Som du nok også ser, fik jeg ikke placeret mit ene diagram så fint - men mon ikke det går - godt det ikke var på trøjen ;-) Til næste gang skal du nå at vaske din prøve. Jeg vasker min i maskinen på et uldprogram med et uldvaskemiddel. 

Snakken fortsætter på Facebook og her i kommentarfeltet. Facebookgruppen er rigtig god, når I hjælper hinanden, og et fint sted at vise sin proces. Jeg forsøger at kikke ind dagligt.

Rigtig god strikkelyst.





lørdag den 8. marts 2014

Grafisk gobelinstrik for unge på Ungdomshøjskolen ved Ribe


Fredag var sidste dag, jeg havde fornøjelsen af at være sammen med de skønne unge mennesker på Ungdomshøjskolen ved Ribe.


Deres kunstprojekt med Grafisk gobelinstrik, nåede sin afslutning - Produkterne de blev ikke færdige, men det er vel også begrænset, hvad man kan nå på 4 lektioner. De fik smag for det, og starter nu en strikkeklub på skolen.


Man kan godt få ømme hænder af at strikke, men hvad er så mere relevant end at tegne en strikketegning? Strikkerprøven nederst til højre, kan jeg sagtens se for mig som begyndelsen på et fedt halstørklæde.


Fredag blev der virkelig strikket igennem, og det kræver jo lidt forstærkninger. Deres kunstlærer Anika, hentede forsyninger.


Dette billede oser bare af strikkehygge, og to veninder der har det sjovt.


Der er bare styr på Gobelinens ret og vrang side.


Koncentration, afslappethed og hygge, er nu engang kodeordet for strik.


Med små remser som "delfinen springer over og ind gennem ringen..." husker man sin snoteknik og kommer ikke i karambolage med rindpinden.


Strik på flere niveauer, fra den helt nye strikker til den garvede der har strikket et par år. Smukt ikke sandt!


2017 er målet for at få et langt halstørklæde i gobelin og striber færdigt. 

Tak for denne gang - Vi ses måske igen

torsdag den 6. marts 2014


Her til aften har undervisningen været for voksne. Vi har strikket Krydret strik med magiske nøgler, som altid er det virkelig spændende at se hvad folk vælger, når de strikker med farver... Det er utroligt er der stadig kan opstå nye farvekombinationer.

For et år siden, blev der strikket rigtig meget i mættet klare farver, nu ser jeg i den grad at der bliver valgt meget lyse og sarte farver, på enten en mørk, eller neutral bund... Jeg ser flere der leger med den samme farve gruppe, men toner den op og ned... Det er altså fedt at se, helt røde og helt blå projekter, der så stadig har massere af mønster i sig.

Nu har jeg i morgen tilbage på højskolen, og så er det hjem til hverdagen igen - altså lige bortset fra at jeg søndag drager til Båring på Fyn ved Middelfart, hvor jeg skal holde foredrag på Gavstriks årsmøde.

Ses vi på Søndag?

Grafisk gobelinstrik for unge, 2. lektion


I 2. lektion blev strikketiden mere afslappet.


Der kom for manges vedkommende helt styr på de mange garndunter.


Og så kom der styr på hvad der er ret og vrang siden, når man strikker retriller.


De nye strikkere, fik næsten styr på at strikke gobelin.


OG se lige her, det er da prof.


Der har været strikkelyst over hele linjen.

Tak for en god dag til de unge, og til jer der kommer om et par timer - vi ses :-)

Grafisk gobelinstrik for unge på Ungdomshøjskolen ved Ribe


Den første morgenundervisning i Grafisk gobelinstrik på Ungdomshøjskolen ved Ribe, kom godt for start, hele 13 unge mennesker havde meldt sig til strik. Der var plads til 10 på holdet, så 3 gik fra til andre aktiviteter.  Holdet er en fin kombination af drenge og piger, dansk og engelsktalende. Nogle kunne strikke lidt, andre slet ikke. 


På holdet har jeg et par enkelte øvet piger, der bare har fået fat på det der gobelinstrik, og for at huske, hvor man er nået til, er det jo meget smart med en lille note :-)


Vi drikker te og kaffe, alt imens roen falder, og koncentrationen om at lære retmasken skærpes. På træpinde og med godt gedin uldgarn, er alle kommet godt fra start. Det der med Grafisk gobelinstrik er jo faktisk slet ikke så svært!


En af de unge drenge, havde aldrig prøvet at strikke, dette er han aller første strik... Jeg synes jo han er lidt af et naturtalent. Uden hjælp, løste han selv problematikken med meget løse masker, og er endt med dette meget flotte resultat. Mon han er klar til gobelinstrik efter pausen?

Remsen her er fra en af de skrappe piger "ind i køkkenet - stjæl småkagen, løb væk" den remse var så god, at den fik flere til at huske strikkerytmen til retmasken.


onsdag den 5. marts 2014

Grafisk gobelinstrik - workshop på Ungdomshøjskolen ved Ribe


Efter en halv dagsrejse med DSB landede jeg lidt uden for Ribe på Ungdomshøjskolen ved Ribe. Her til aften har jeg undervist i Grafisk gobelinstrik - lokalbefolkningen tog rigtig godt i mod teknikken (som jeg jo bestemt ikke har opfundet, teknikken er mere end 100 år gammen).


Der blev virkelig eksperimenteret med former og farver, synd at det er mørkt kl 22 i Danmark, ellers ville I have kunnet se nogle virkelige flotte og lækre farve og materialekombinationer. Billedebelysningen her yder slet ikke prøverne retfærdighed.


Rigtig mange tænkte ud af boksen, og det gav sjove og finurlige beskæringer. Se blot blomsten her i forgrunden, den har vist været rigtig sjov at strikke.


Jeg er nået der til, hvor jeg virkelig har fået lyst til at blæse nogle motiver kæmpestort op, og så lave strikket tæpper, jeg er træt af farmors hæklet tæpper, jeg vil se nogle fede strikket tæpper i Grafisk gobelinstrik.

Dette var dag 1 med de voksne, i morgen starter dag 2, og dagen starter med de unge... Glæder mig.

Grafisk gobelinstrik - strik for unge


Lige om lidt går turen vest over - mod Vadehavet. I de kommende dage skal jeg undervise rigtig meget. I dagstimerne skal jeg undervise de unge på Ungdomshøjskolen ved Ribe i Grafisk gobelinstrik. Jeg kan slet ikke beskrive hvor meget jeg glæder mig til at undervise den næste generation strikkere. Om aftenen er det for lokalbefolkningen, tænk min strikkedame Jette kommer... Dejligt.

Jeg har udformet et kompendium med teknikker og opgaver sammen med en powerpoint, der er inspirationsfyldt og proppet gode links til inspirerende blogs og læringssteder.

I de kommende dage kan du følge med i de unges kreative kunstprojekt i teknikken Grafisk gobelinstrik her på bloggen. 

Du kan også følge med på Instagram under hashtaggene #grafiskgobelinstrik #kursusmed charlottekaae-ung #ungdomshøjskolenvedribegrafiskgobelin2014 #kunstprojektgrafiskgobelin2014.

tirsdag den 4. marts 2014

Irene fra På Pinden har fået ny hjemmeside - og den er SÅ FED


Min gode strikkeveninde Irene Birk med hjemmesiden På Pinden kender de fleste af jer nok. I dag skulle jeg lige ind og se hvordan Irene beskriver Gobelinstrik, bare for at se om det kunne gøres på en anden og mere smart måde end jeg har beskrevet den. Til min store glæde ser jeg at Irene har lavet om på sin hjemmeside, den er blevet lettere og smukkere, stadig super nem at navigere i. 

Hos Irene finder du massere af teknik under fanen strik, det er ikke uden grund at Irene for et par år siden blev årets Gavstrikker, netop grundet den skønne side, med de mange tekniske informationer. 

Og så er der Irenes blog, som jeg ikke kan have i min bloglist af en eller anden teknisk underlig grund... Godt jeg bare kan hente den direkte fra hendes hjemmeside. Det kan jeg nu tak Irene for et godt link

Sidst men ikke mindst er der Irenes smukke og finurlige opskrifter. En ægte strikker strikker vel sit eget hygiejnebind... ;-)

Mit yndlings tip fra Irene er dette

Hvad er dit yndlings tip fra På Pinden?