tirsdag den 1. juni 2010

Vest på tværs # 2

Det sidste forstykke på vesten er under konstruktion, perlerne er trukket på den tynde garn.

Jeg var i tvivl om hvorvidt der var perler nok, jeg gad ikke tælle, men jeg synes der var flere på det første stykke.

Jeg havde ikke behøvet at bekymre mig - Der var mere en nok perler på min snor.


Når jeg bruger perler på to separate stykker, knækker jeg garnet og sætter perler på, når jeg skal bruge dem, og spytsplejer det sammen igen.

Man kan også bruge vand, hvis man ikke synes spyt er så lækkert.

For ikke at få et tykt stykke, deler jeg spidsen af garnet. Dette er totrådet, jeg knækker den ene af de to tråde af omkr 4 -6 cm nede
Det gør jeg på begge stk garn.

Disse vædes, og føres hen over hinanden, jeg placere forsigtigt de to sammenlagte garner i mine fugtede håndflader.

Og så gnider jeg håndfladerne mod hinanden, så garnet igen tvindes sammen til et stykke garn.

Der skal gnides ihærdigt. Lykkes det ikke at få garnet til at fæstnes i hinanden, i første omg. må der mere væde og mere knofedt til.

Det er lidt ligesom da urmennesket lavede ild... Jeg føler mig altid lidt urkvinde agtig når jeg sidder og laver mine spyt splejsninger

Se bare en pænt garn uden bule.




Hvis man får en lille ende som her der stikker ud, er det ikke nødvendigt at splejse mere... Altså hvis garnet ellers er fæstnet. Her klipper jeg bare med en spids saks... så der ikke sådan er "hår" der stritter ud på mit færdige strik.

Jeg vil lige tilføje at det er svært dumt at spise chokolade eller lakrids når der skal bruges spyt splejsninger.

Et glas vand er også en god ide, for man får sige altså en del uld i halsen... Hvis jeg var kunne jeg måske hoste hårbolde :D



Jeg er lidt træt og i semi dårligt humør, heldigvis kan strik og en god omgang strikke podcast råde bod på det.

I dag er det strikOrama jeg har lyttet til, det er god griner. I dag var det om at spinde på hånd teen og farve garn med saft (Cool Aid)






Når der er strikket færdigt, skal disse kragetær så lige forvandles til en læsbar opskrift, held og lykke siger jeg bare.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.