fredag den 29. januar 2016

#Haslevsjalet 2016 - Gratis sjals opskrift fra Charlotte Kaae


D. 12. Marts byder Haslev på en hyggelig strikkefest, og i den forbindelse har jeg designet et sjal til dagen. Opskriften får du gratis lige her i dette blogindlæg. Brug gerne #Haslevsjalet når du poster billeder på de sociale medier. Læs alt om strikkefest i Haslev lige her.


Ideen til at lave en gratis opskrift for alle der deltager til Strikkefest i Haslev,  er ikke en jeg selv er kommet på. Jeg er dybt inspireret af min norske kollega Ann Myhre aka Pinneguri, der i 2015 designede Stavanger Lua'en, følger du godt med her på bloggen, ved du at jeg har haft dette i tankerne siden Strikkehelg i Stavanger.



Garnet der er brugt er Rowan og Noro, begge garner er fra Sommerfuglen, garnet ligger ikke i webshoppen.


Der er meget garn tilbage af det sidste nøgle Rowan, derfor har jeg valgt at lave kvaste på mit sjal - Kvasten laver jeg ved at vikle garnet 60 gange om min smartphone, vikle garn om toppen, klippe bunden og binde garn om øverste 3/4 dele. 


1 ngl Hedgehoge fiber den tynde og 1 ngl Arwetta Classic fra Filcolana Købt hos Yarnfreak i Århus. Strikket på p 5 mm.






Er du ikke til tykt garn, og blondekant, så kan du strikke et ganske almindeligt basis sjal ud fra opskriften. Her har jeg brugt 3 nøgler fra skatkammeret, Einrum's tynde, Tussah Tweed og en mohair med pailetter. 

OPSKRIFTEN
#HaslevSjalet2016

Materialer: 
Ca 2 ngl Noro Kureopatora farve 1017 kan bla købes hos Ho Strik http://www.ho-strik.dk/pl/Garn-Noro-Kureopatora_96157.aspx 
2 ngl Rowan Creative Focus, der ligeledes kan købes hos Ho Strik http://www.ho-strik.dk/pl/Garn-Rowan-Creative-focus-Worsted_92374.aspx 

Bemærk at der går mere garn til hvis du strikker sjalet større end det givne antal masker og du vil skulle bruge 1 nøgle eller mere af hvert garn!

Alternativt
Du kan vælge præcis det garn du har lyst til at strikke i! 
Ønsker du et mindre sjal, vælg et tyndere garn og tyndere pinde. 

Strikker du ikke kniplingskanten, så fortsæt blot i retstrik, ca 16 pinde mere.

Sjalet uden kniplingkant er strikket i garn fra gemmerne 1 nøgle E + 2 fra  Einrum, 1 nøgle Tussah Tweed fra BC garn og et nøgle Kid-paillettes fra Schulana. Sjalet er strikket på p 4 mm, med tilfældige striber. Jeg har brugt ca 580 m garn til dette sjal, der netop går omkring halsen.

Garnforbrug: 400 g Det farverige tykke sjal
Størrelser: one size, Længde ca 200 cm. højde ca: 90 cm
Pind: 5 mm,
Strikkefasthed: 16 m i ret-strik på p 5 mm = 10 cm.

Særlige forkortelser
2 r sm = strik 2 masker ret sammen
lls = løft 2 masker ret løs af en ad gangen, før dem tilbage på venstre pind, og strik dem drejet ret sammen.
Slå om = slå om pinden
1 m vr la = løft en maske vrang løs af

Arbejdsgang:
Sjalet strikkes i to moduler. Først selve sjalet, der er strikket fra et centreret sjals-opslag i nakken og ned efter. Andet modul er kniplingskanten, der lukker sjalet af.

Centreret sjalsopslag:
Slå 3 m op på p 5 mm og strik 6 pinde ret = 3 riller. Strik nu 3 masker op langs siden og 3 masker i din opslagskant = 9 masker på pinden.

Modul 1, Sjalet:
Strik frem og tilbage i retstrik med Noro
P1 3 r, slå om, sæt et mærke, 3 r, sæt et mærke, slå om, 3 r = 11 m
(alle omslag laves på følgende måde, første omslag efter de første 3 m, de næste 2 omslag placeres på hver side af de 3 midterste masker, sidste omslag før de sidste 3 m)
P2 og alle lige pinde: ret over alle masker
P3: 3 r, slå om, 1 r, slå om, 3 r, slå om 1 r, slå om 3 r = 15 m

Fortsæt med 4 omslag på de ulige pinde og ret på lige pinde til du har minimum 359 m på pinden eller et masketal der er delbart med 6 + 5 på sidste pind fra retsiden, skift til Rowan garn og tag en maske ud i de 3 centerede masker (2 r, udt, 1 r). Fortsæt med modul 2 = 360 m


Modul 2, Strikket kniplingskant:
Slå 16 masker op i forlængelse af sjalets sidste maske med Rowan
P1: 2 r, slå om, 5 r, slå om, 2 r sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 3 r, lls (sidste maske på kniplingskanten og 1 maske fra sjalet lukkes sammen) vend.
P2: 1 m vr la, r over alle m
P3: 2 r, slå om, 1 r, 2 r sm, slå 3 gange om p, 1 vr la 2 r sm træk den løse maske over, 1 r, slå om, 1 vr la 2 r sm træk den løse maske over, slå om, 4 r, lls vend
P4:  1 m vr la,  10 r, 1 vr, 6 r
P5: 1 r, 2 r sm, slå om, 2 r sm, 3 r, 2 r sm, slå om, 3 r, slå om, 2 r sm, 2 r lls, vend
P6: som p 2
P7:1 r, 2 r  sm, slå om, 2 r sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 5 r, slå om, 2 r sm, 1 r, lls, vend
P8: som p 2
P9:1 r, 2 r sm, slå om, 1 vr la 2 r sm træk den løse maske over, slå om, 1 r, 2 r sm, slå 3 gange om pinden,  1 m vr la 2 r sm træk den løse maske over, 1 r, slå om, 2 r sm, lls, vend
P10: 1 vr la, 5 r, 1 vr, 8 r
P 11: 2 r, slå om, 3 r, slå om, 2 r sm, 3 r, 2 r sm, slå om, 2 r, lls vend
P12: som p 2
Gentag pind 1-12 til sidste m og luk løst af. 

Montering
Hæft alle ender. Vask og træk dit sjal i form med nåle, sæt en nål i hver spids på kniplingskanten, for at få åbnet kniplingskanten flot. Lad det tørre helt før du fjerner nålene. 


Vil du gerne strikke sjalet i garn fra din samling og gerne bestemme hvor stort dit sjal skal være, så har jeg lavet denne video med formularen til at regne det hele ud. Du kan også hente formularen som pdf lige her



Strikke Bootcamp 2020 - Skønne Sjaler er et 5 uger langt online strikkekursus læs mere her


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rigtig god strikkelyst fra Charlotte Kaae

Jeg glæder mig til at se alle de forskellige sjaler til Strikke festen.  
Når du deler denne opskrift, sætter jeg pris på at du deler linket her. 

#Haslevsjalet

10 kommentarer:

  1. Hvor er det altså flot!
    Det er utroligt, hvad det multifarvede garn gør for udtrykket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg ELSKER altså bare Noro garnerne.

      Slet
  2. Sikke en flot farvesammensætning ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er Noro der kan det der, og så fandt jeg et lækkert blødt garn fra Rowan der passede fint som kant :-)

      Slet
  3. Hvor er det en god start☺ Jeg har efterhånden lavet en del trekantede sjaler men jeg har kun lært at samle op i den ene side. Det giver ikke helt den samme finish som din. Så det bliver din opskrift for eftertiden ☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Smiler tak Camilla, jeg er glad for du kan bruge det. Ses vi i Haslev? Jeg har slettet din kommentar under, da det var en dublet.

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Jeg håber du har nydt indlægget. 1000 tak for din kommentar.